söndag 28 september 2008

Tankar över människan

Är människan så civiliserad som hon tror?
Jag var och jobbade i Asarum, när två killar i 8-9 års åldern kom hem från skolan. De stannade framför ett kastanjeträd, och började samla kastanjer. De plockade på marken, rev ner från trädet, klättrade upp i trädet i nästan en timme. Varför gör de det? Jo, människan har en samlarmani inbyggd i sig som om det är något instinktivt. Människan har fortfarande detta i sig att jag har en sten och jag byter den mot två potatis, så jag blir mätt ikväll.

Man samlar så man kan överleva. Barn är ärliga och de är som de är. Alltså samlar de. När man blir vuxen så försvinner inte instinkten. Men man kan lära sig att behärska den till en viss grad. Du kan inte sluta samla, men du samlar på pengar till exempel. Du samlar på något värdefullt istället för kastanjer. Om ett barn samlar frimärken, så samlar barnet på alla frimärken den kan få tag på. En vuxen samlar på värdefulla frimärken. Det är skillnaden.

Då är frågan om människan är så civiliserad som hon tror, när vi fortfarande har det tänket om att byta sten mot mjöl. Om man gör en vetenskaplig analys av hur många som har en bil, så frågar man inte en person och går ut med svaret att 0% av värdens befolkning har bil. Nej, man frågar kanske 1000 eller 2000, och sen kommer med ett sanningsenligt svar.
Då ska man göra det även nu. I de största delarna av Nordamerika, Europa och ytterst få delar av Asien, lever man ett så kallat "civiliserat" liv. I de största delarna av Afrika, Asien och Sydamerika lever man efter "en sten mot mjöl"-principen. Inte direkt sten mot mjöl, utan mer: "Jag har en get. jag mjölkar den, kärnar smör och byter mot mjöl."

Vi är bara en liten privilegierad klump i en välfärds-ö som har det bra.
Min slutsats: Människan är inte så civiliserad som hon tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar