onsdag 24 november 2010

KDU - det broderliga alternativet



Johan Sidenvall la in en länk på facebook till KDU i Uppsala och kommenterade att han kände ungefär hälften. Jag kikade lite, och kom fram till att jag träffat några av dem, fast det är oviktigt i sammanhanget.
Hur som helst, så vill jag lyfta fram namnen på några medlemmar:

Anthony Widell
Ian Engblom
Carl Engelbrecht Ericsson. Med C, såklart.
Andreas Braw
Ebba Busch


Jag vet inte riktigt var jag vill komma med detta. KDU är ju numera det enda riktiga borgerliga ungdomsförbundet. Har det nånting att göra med de överklassnamn många KDU:are har? Jag vet inte. Jag vill inte komma med en slutsats. Jag bara spekulerar. Jag finner det smått komiskt att borgerligt ungdomsförbund inte bara i fördomarnas sfär förknippas med tjocka bågar, sidbena, vattenkammat och rutig halsduk.


Men det är inte förrän i Jönköping, KD:s högborg, vi finner de riktiga namnen:
Rebecca Lawensköld
Madeleine Stjernström
Emil Qvarnström
Sandra Walldenstjärna

Om det nu är så att ni googlar på era namn och kommer in på denna sidan, så vill jag be er att inte ta illa upp. Ni har i och för sig bekräftat er självupptagenhet, men det förlåter jag. Jag har också googlat mig själv. Jag är också KDU:are. Jag har också tjocka svarta glasögonbågar. Fast halsduken är randig.

Men kära googlande KDU.are; maila mig gärna! christian[at]cjgraphics.se

/Claes-Christian Jönsson

3 kommentarer:

  1. Johan Sidenvall2010-11-24 18:58

    Hej Christian! Lite roligt att mina Facebookuppdateringar har sådan klass att de är bloggmaterial.

    Jag vet inte heller riktigt vart du vill komma. Det hela kompliceras en aning av att efternamnet inte behöver stå för någon ekonomisk klass idag. Snarare är väl efternamnet en indikation (och faktor?) till kultur inom en släkt.

    Råkar man vara kulturkonservativ och akademisk tror jag att man finner KD(U) som ett bra sammanhang att sprida sina idéer.

    Sen vad gäller fördomar/verklighet så vet jag inte hur det ser ut i KDU utanför de här styrelserna, så det är svårt att säga om det här är en slump eller vilka slutsatser man kan dra om KDU som social grupp (förutom de som jag redan dragit ovan, vilka självklart inte saknar grund).

    Till sist: Du borde skaffa dig en rutig halsduk Christian.

    SvaraRadera
  2. Hej! Blev länkad hit av en polare. Mitt efternamn är ett gammalt soldatnamn från tiden då soldater befann sig under bönderna i social status. Så jag känner att du missar målet lite. Vad tycker du är ett tillräckligt neutralt namn? Du är naturligtvis välkommen att testa dina fördomar på oss om du vill, dyk gärna upp på en diskussionskväll om du vill.

    /Andreas

    SvaraRadera
  3. Hej!

    KDU verkar vara rätt vettiga i Uppsala.
    Vilka är det du har träffat? Hur är de IRL?

    /Henke

    SvaraRadera