måndag 4 oktober 2010

Mbango.

När jag i fredags var och jobbade i en trädgård förfasades grannarna över att den person som sålt den tomten vi arbetade på hade lämnat kvar skräpet. En granne avslutade den ensidiga debatten med att säga:
Ja, att ha rent omkring sig är A och O.
Jag är inte säker på om jag är beredd att hålla med. Fiktivt samtal mellan Mbango och Selululu i de inre delarna av Tanzanias djungel:

-Läget?

-Jorå, det funkar. Har bundit en ny sopborste.

-Sedär! Fint ska det va!

-Jo, det tog ju tid att göra det, och jag har sopat hela dagen.

-Annars?

-Ingen mat. Både jag och mina 18 kids har inte ätit på flera dagar.

-Oj, jag tycker ändå det har gått bra med skörden i år och så!

-Jo, det har ju varit bra väder och så. Det har kommit lite regn, men jag hann inte bruka jorden.

-?

-Sopade.

1 kommentar:

  1. Ojojoj, du är sannerligen skillad på att hitta på liknelser :D awesome!
    /Johannes S

    SvaraRadera