måndag 9 augusti 2010

Slav under mammon

I flera månader har jag brottats med tankarna om vilken mobil jag ska köpa. Länge har jag funderat på iPhone 4.
Detta är den absolut bästa telefonen på marknaden. Den har en så högupplöst skärm att det mänskliga ögat inte kan urskilja pixlarna. Den har en touch-skärm som människan sällan skådat. Teknikens motsvarighet till Guds design på det mänskliga ögat. Gud är dock fortfarande överlägsen och kommer alltid vara det. Hur som helst.

Begäret efter det nyaste har plågat och förlett mig. När jag kikat på andra mobiler har jag tänkt: "Men iPhone 4 är bättre".
Priset är inte billigt. 499 kronor i månaden i 24 månader får man ge för en sådan, och slutsumman landar på 11976 kronor.
Jag har tänkt: "Telefonen kostar bara 199:- och så får jag ringa för 300:-"
Jag har pratat bort mig själv. Jag lyckades nästan. Jag stod i bokningskö, jag kände på den i affärer, och var säker på att om en månad, då ska jag ha den.

Men.
Förnuftet har kommit ikapp. Jag vill fortfarande ha den, men allt är ett jagande efter vind, för att citera Predikaren.
Jag har gjort såhär istället: Jag köper den sämsta iPhonen som finns. iPhone 3GS 8gb. Jag sparar 5520:-.
Jag har inte den bästa upplösningen, men en bra upplösning. Jag har inte den snabbaste telefonen, men en snabb telefon. Jag har inte den snyggaste telefonen, men en snygg telefon.
Den är beställd så nu jag kan inte ångra mig. Jag skriver detta för att i framtiden när jag slår mig själv för att jag inte köpte iPhone 4 ska kunna förklara för mig själv hur jag tänke.

Förgänglighet och åter förgänglighet! säger Predikaren.
Allt är förgängligt!
                                                       Predikaren 12:8

5 kommentarer:

  1. CJ, varför köper du inte en Desire istället för en gammal 3gs?

    Då kommmer din telefon vara häftig mycket längre och du komemr aldrig behöva känna att du har en tråkig och halvful telefon som alla andra också har.

    SvaraRadera
  2. För att touchen är bättre på iPhone. Det är den enda anledningen. Om jag skulle köpa en Android, skulle det bli Samsung Galaxy S. Men iPhone 3G S 8gb är billigare. Så ligger det till.

    SvaraRadera
  3. Wow! Jag blir impad! :) Funderar faktiskt också att byta min så att jag får en iphone 3G 8gb istället. Får se hur det blir... Tycker du att det låter som en bra idé?

    SvaraRadera
  4. Det tycker jag är en bra idé:) Xperian är kanske inte klockren:)

    SvaraRadera
  5. Christian, klokt tänkt.

    SvaraRadera