söndag 25 april 2010

Jönsson. Christian Jönsson

Utanför ett bränslepelletslager vid färjelägret i Ystad kommer en rik man i 60-årsåldern. Silvrig bil, cigarett - kanske av märket Blend -, grått hår. Andra sidan av den blåsiga hamnen ligger Polferrys och väntar på att de polska lastbilarna ska köra på färjan. Är han sen? Ska han träffa någon? Vinden blåser kall, frågorna är många.



Killen bakom bilen har ett typiskt slaviskt utseende, hemmahörande i förslagsvis Ryssland, eller en annan valfri fd sovjetstat. 
Det utspelar sig i Malmö hamn, och killen har en svart trenchcoat på sig. 
Han har stannat med sin cheva van, utanför en lastbilsport. Han gick fram och tillbaka, såg sig om och kikade på klockan. 

Om han skulle hämta mjöl i lantmännens lager, eller smuggla olovlig narkotika över till Danmark till en kompis som har en tillfällig lägenhet i christiania, låter jag vara osagt.

3 kommentarer:

  1. En som undrar2010-04-27 17:39

    Är du rasist eller?
    Tycker du att de är så smart att skriva så på en blogg?
    Tänk!

    SvaraRadera
  2. Hej tidigare kommmenterare, måste bara få säga att jag tycker du överreagerat en aning. Att slänga ut en rasistanklagelse för ovanstående inlägg känns väldigt onödigt. Ta det med en nypa salt och skratta som vi andra gör istället!
    Tänk!

    Med vänlig och antirasistisk hälsning / Christian I (en annan Christian än bloggaren alltså)

    SvaraRadera
  3. Jag är inte rasist. Detta är en blogg där jag skriver och gärna pepprar historierna jag varit med om.

    I detta fallet har lägger jag en del skuld på de actionfilmer som kom ut mellan 1950-1980-talen, där denna scen var med i stort sett varje film.

    För att alltid tillgodose ditt behov, och inte såra dig, skulle jag varit tvungen att skriva att det är en arisk svensk man som står bakom bilen, men då skulle du troligen också anklaga mig för att vara nazist.

    Jag förstår inte varför folk inte kan acceptera att man kommer från olika ställen, och människor ser ut på olika sätt. Bara för att man belyser det, är man väl inte rasist?

    Så får du väl ändå medge att en cheva van, hamnområde, lastbilsport, trenchcoat och otålighet i kombination för tankarna till narkotikahandel.

    SvaraRadera