lördag 20 mars 2010

Medvetenheten

Hon använde ofta det språket. Hon pratade om "moder jord", och "själsfrände havet". Det var det tänket som höll på att ta livet av henne. 
Vi var rädda den natten. Jag kom ihåg hur jag och min bror satt i väntrummet och kikade i en gammal "Buffé"-tidning. Den var två år gammal redan då. Jag läste om en ny dessert-rätt som innehöll kruskakli. Trots detta skulle den vara god, sades det. Jag tänkte att om hon överlevde skulle jag göra sådant till henne. Jag sparade listan i mitt minne. 

Hon hade vandrat i skogen. Hon tyckte om det, men jag gjorde inte det. 
Senare berättade hon att hon hade mött en björn med två ungar. Hon sade till mig:
- Jag skulle bara klappa dem!
När de sen anföll henne, hade hon sagt:
- Broder, björn! Vi tillhör båda Moder Jord! Låt oss slippa denna konfrontation i detta element som vi båda tillhör! 

"Jag visste inte vad jag skulle tänka" tänkte jag när jag knaprade i mig kruskaklidesserten.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar