fredag 29 januari 2010

facebook-gruppernas envisa kamp 2


Det är inte så att jag är kommunist. Jag hatar inte heller kommunister. Visst, den kommunistiska grundtanken är bra. Den gillar jag. Alla ska tjäna lika mycket, alla ska ha samma jobb, alla ska ha lika långt till jobbet. Problemet med kommunismen är att den hittills aldrig har fungerat. Den dagen kommunismen kommer i den form då det fungerar, utan maktgalningar i ledarposition blir jag kommunist.

Den kommunism som har praktiserats i Sovjet, till exempel, kan jag nog gå så långt att jag villa säga att de "ledarna" är mer eller mindre idioter. Därmed inte sagt att kommunister är idioter. Jag har inte träffat alla, och därför kan jag inte bedöma det.

Här ovan ser ni en facebook-grupp som heter just "Kommunister är idioter". Förutom, som jag förklarat att det är dumt att fördöma alla, så finns det en till grej som jag stör mig på när det gäller sådana här grupper.

Mitch Jörgensen, 15 år, som skapat denna gruppen är säkert en hejare på samhällsvetenskap och politik. Men Svenska är han nog inte duktig på. Lägg märke till beskrivningen på gruppen.

"Dem är det"

Han tänkte skriva: "De är det". Men han har ju lärt sig att när man säger "dom" så skriver man "dem", problemet är att han missat att det är två olika ord.

Det faktum att Mitchs motivation till varför "Kommunister är idioter" är aningen svag, motbevisar troligen mitt påstående om att han är en hejare på politik.

5 kommentarer:

  1. Haha! Detta är verkligen typiskt... inte nog med att Facebookgrupper allt som oftast har stavfel/särskrivningar mm. i beskrivningen är numera även själva grupperna korkade... Ett exempel jag upptäckte är http://www.facebook.com/pages/VI-som-ALSKAR-vara-mammor-MEST/182500671582?ref=search&sid=555616545.115331267..1
    Det känns så viktigt att gå med i den gruppen för att visa att man älskar sin mamma mer än medlemmarna i grupper som t ex. "JAG HAR VÄRLDENS BÄSTA MAMMA!"...

    SvaraRadera
  2. christian, om jag fattat ditt blogginlägg rätt så är du innerst inne en kommunist men eftersom det inte har funkat någon gång, så är du inte komunist, men när det funkar, då är du det, right? men jag undrar om du verkligen tycker som kommunister gör. asså den fina grundtanken är ju inte att alla kännar lika mycket etc, utan att alla är lika mycket värda. och detta praktiserar de på det sättet de kallar rättvisa det vill säga sätta stopp för all sorts vilja till prestation och framgång. man tar arbetarhammaren och bankar ner den egna individen till den låga nivå som alla får inneha i en kommunism. så att ingen utstickare visar vara sig bättre eller mer förtjänt av pengarna de får i lön. fråga: tycker du inte en doktor som lagt många år på utbildning halvt pluggat ijhäl sig och att om en patient dör får doktorn all skit. om du inte tycker denne förtjänar mer lön så beror det ändast på avundsjuka. silvermedaljören ser mörkt på guldmedaljören.tycker du alla ska ha guld(eller betong som kommunister gillar) oberoende på hur mycket eller hur bra. då tycker du att man skall ge lön till den som inte arbetar utan bara går runt på arbetsplatsen. vi vill göra så lite som möjligt för så mycket som möjligt, det är människans motto. och det är bla det som driver utveckligen framåt och saker och ting blir bättre. jämför en kommunal skola men en friskola, i regel(inte i alla fall) är friskolan bättre, varför? för att skolan vill att det skall gå bra för den och att den kan bli större och ge mer jobb och mer inkommst. för en kommunal är många avdankade, vrf? kanske missnöjda med sin dåliga lön för deras slit men jobbiga elever 0+0 är =0 . hur skall det gå plus?

    SvaraRadera
  3. Det var nog rätt åt mig att få detta senaste blogginlägg.
    Uppenbarligen har jag skrivit om saker jag inte förstår mig på. Precis som Mitch Jörgensen.

    Det ska först sägas att när jag skrev: "Alla ska tjäna lika mycket, alla ska ha samma jobb, alla ska ha lika långt till jobbet." så var jag inte jätteseriös. Det var ett skämt. Det jag tycker om är att det ska vara "lika för alla".
    Fokuset på detta inlägget var inte heller (egentligen) kommunism, utan att jag irriterar mig på facebookgrupper, och personer som inte motiverar sina handlingar. Hur som helst:

    Troligen är den form av kommunism jag tycker om, inte alls som den kommunism som existerar och praktiseras. Troligen är det jag kallar kommunism inte kommunism.

    Jag vill inte ha ett samhälle där alla är lika mycket (lite) värda på det sättet du beskriver. Jag har en liknelse: Om alla får 300 kr på morgonen, har inte alla lika mycket kvar på kvällen. Av den anledningen fungerar inte kommunismen.

    I bokserien Sanningens Svärd skriver Terry Goodkind om ett folkslag som har precis denna form av kommunism. Den som arbetar mer än andra är ond, och tar de andras jobb. Den som har mer pengar än andra har stulit. Den som tror att det är förmer än andra är otacksam, och därmed en brottsling.

    Så vill jag inte ha det. Alls.

    Du har fått mig att fundera. Det tackar jag för.

    Jag vet inte om jag borde skriva detta, men jag vill ha ett sammhälle där alla är lika _mycket_ (inte lite) värda men man ska dömas av sina handlingar.

    Att förklara hur ett samhälle ser ut kan man ju inte göra såhär i ett inlägg, men det känns som om detta är en början iallafall. Hoppas du/ni förstår. Kommentera gärna igen, om jag är otydlig/har idiotiska åsikter.

    SvaraRadera
  4. alltså, anledningen "det har aldrig funkat i praktiken" funkar inte heller riktigt. kristendomen och kristna har många brister, men man kan inte anklaga gud för det. "den dagen kristendomen blir perfekt, tänker jag bli kristen" - det kommer aldrig att bli så.

    däremot är det nog så att en av "grundreglerna" i kommunismen är att det inte finns någon gud, och det är inte något jag kan stå för.
    men jag kan stå för det som står i apg 4:32-37. det var såhär de första kristna levde, och jag skulle påstå att de kristna är först med denna idén, men kommunisterna snodde den och gjorde till sitt eget. därför är det sorgligt att det knappt finns några kristna kvar som representerar detta, då det finns mycket i kommunismen man kanske inte kan stå helt för!

    Matt 20:1-16
    - intressant tanke.

    SvaraRadera
  5. Mitch Jörgensen2012-05-01 23:57

    Man vet aldrig vad man stöter på när man söker på sitt eget namn. Ja detta var ett tag sedan och som Christian så snällt påpekat så var man jag inte en höjdare på varken svenska eller samhällskunskap. Nu har jag o andra sidan inte riktigt samma värderingar.

    SvaraRadera